Sunday, June 21, 2009

LAW vs FIQH FATWA [bahagian 2]

bismillah,
hehe~nmpk nye post aku yang lepas telah mendapat respond dari cik syuhada dahlia yeh ..SINI
panjang gak dy perdebatkan post aku tuh.wahaha!

ok Ok begini yeh.tujuan asal aku membuat post LAW v FIQH FATWA tu bukanlah, i say again BUKAN lah utk membanding2kan kedua2 k0s tersebut,bukan utk membandingkan iman pelajar kos mane yang lebih kuat,bukan membandingkan pelajar kos mane yang lebih dekat kpd Allah,bukan juga membandingkan pelajar kos mane yang dapat byk pahala.

bukan,bukan itu tujuan gua d0ng! ^_^

bagi aku,kedua-dua k0s ade kelebihan masing-masing.kan?kan?kan?

ok,aku bagi situasi

AMIR seorang pelajar perguruan,mengambil pendidikan matematik sbg major subjek.
MINAH pulak pelajar perguruan,major dlm subjek PSI ;p
dua2 dalam bidang PERGURUAN,yang membezakan mereka adalah,amir lebih hebat kira-mngira nyh (guna jari pon boleh ;p )
manakala,si aminah ni lagi pandai bab2 agama ni,smue rukun2,syarat2 sah sembahyang,wudu',haji smue dah ada dalam kepala ..

amir dan aminah ni hanya Allah je tau kat mana takat iman mereka,betapa dekat nya mereka dengan Allah,Allah je boleh nilai ..


sama juga yang aku nk ckp skrg ni,bukanlah aku ckp ambil kos civil law ni iman nye xsetanding iman pelajar kos fiqh fatwa ..enggak buk,gua enggak ada ngomong kayak gitu .. ^_^

yang menjadi masalah bagi aku sbnr nye hanyalah ..aku minat civil law lebih dari minat aku terhadap syariah law (mungkin sbb faktor bahase) ..mslh di sini,adakah aku patot tukar ke civil law jika ditakdirkan aku mendapat band 4? kerana minat ku sudah mula bercambah utk belajar lebih mendalam about hukum-hakam,fatwa and so on ~

yer,mungkin ade yang ckp"ape mslh ko,klo da minat xyah aa tukar!ceyt buat pening kepala je"

ye,ye, msti yang ade rasa mcm ni..

dgr la dlu mslh ke-2 aku,utk pngetahuan smue,aku xminat BAHASA ARAB !!haaa~tuler mslh besar aku ..susah ler nk survive kalo bhse utama nye aku xminat ..
bukti?cukuplah 1 thn sbg tamhidi student aku berusaha utk suka bahasa arab ..
ye,madkhal aku hampir2 gagal iaitu D kerana aku xminat dgn bhse arab, padahal madkhal tu aku minat !minat je xcukup!! aku kena kuasai bahasa!

oleh itu patotkah aku tukar kos semata-mata nak larikan diri dari bahsa arab atau teruskan ke fiqh fatwa kerana aku minat?

jwpn nye,biar ALLAH je yang tunjuk,aku xikot hati,perasaan,aku xikot nasihat sape2 hee~aku akn tukar ke kos syariah undang2 kalau aku ditakdirkan dapat band 4,dan aku xkn repeat MUET lagi kalo ditakdirkan aku xdpt band 4 .FULLSTOP.

p/s : sorilah kalau agak merepek,tgh serabut dgn urusan2 bank,biasiswa dll~ T_T

4 comments:

nsdahlia said...

heheh~ siap men berbalas pantun plak kita berdue di dunie blogging nih.

sebenarnya aku tak persoalkan ape yg ko post. cume post ko buat aku terpk psl benda ni balik. aku cume persoalkan mentaliti sstgh pihak. tp xdela ape yg aku tulis sume nye betol. huhu~

nmpknya, situasi kt same :)

tqa.awesome said...

yeh.j0m bls pantun.

hmm.btol3,,~
certain2 0rg pk gtu,
xleyh nk watpe aah,

tp aku suke k0 nye pendapat,
ngeeh3~

ak tk0t k0 terpk aku pon dlm g0longan mereka2 yg mentaliti nye begitu ,,~_~

heheh.

Anonymous said...

hmm...
yup..
a'ah..
xtau nak tulis ap hik3

tqa.awesome said...

haha.
xpe,
xyah ckp pe2,
tulis jek ^_0